1. Valójában mi is az a BABA-MEDITÁCIÓ?

A meditáció egy módosult tudatállapot, az agy működésének egy természetes folyamata. Ezt mindenki átéli, például mielőtt elalszunk.  Terápiás keretek között kicsit meghosszabbítjuk ezt a folyamatot, és eközben dolgozunk a megnevezett elakadásokon, terveken, vágyakon.

  1. Mindenki képes meditálni?

Igen, mivel ez egy természetes folyamata az agynak, amin mindenki keresztülmegy. Mi, segítők ezt az állapotot idézzük fel, és hosszabbítjuk meg.

  1. Veszélyben vagyok-e meditáció közben?

Bármennyire is elterjedt a köztudatban az a hiedelem, hogy ez valamiféle mágikus trükk, vagy veszélyes dolog, netán istenellenes, csak legenda. Nem mondasz el olyan dolgokat meditáció közben, amiket éber állapotodban sem mondanál el. Nem tudok kicsikarni belőled titkos információkat akaratod ellenére.

  1. Ki végezheti? Azt hallottam, csak orvos teheti meg. Igaz ez?

Nem! Ez a hiedelem onnan ered, hogy egy 1894-es szakmailag megalapozatlan Belügyminisztériumi Rendelet (103.816 számú) lekorlátozta a hipnózis – mély meditáció használatát az orvosok körére. A jelenleg hatályos jogszabályok között nincs ilyen jellegű tiltás a meditációra vonatkozóan.

  1. Miét nem hisz sok ember a meditáció hatásosságában?

A meditáció félreértelmezett jelenség. Eltúlzott állítások, média, filmek és könyvek a felelősek a meditáció negatív hírnevéért.

  1. Szükségem van-e vezetett meditációra?

A következő esetekben tanácsos külső segítséghez fordulni:

  • huzamosabb ideig ideges, feszült valaki
  • rossz közérzet, depressziós érzések és gondolatok
  • állandó fáradtság
  • pánik, fóbia
  • testi, lelki gondok, amikre az orvoslás nem tud magyarázatot adni (pszichoszomatikus tünetek)
  • társ- és párkapcsolati problémák
  • feldolgozatlan gyász
  • visszatérő elakadások, megoldandó élethelyzetek
  1. Hogyan segíthet a meditáció?

Segít megérteni belső konfliktusainkat. Így lehetségessé válik a konstruktív probléma megoldás, a módosítás. Ez pedig gyökeres változást idéz elő az életünkben. Mi azonban nem változunk, ugyan azok az emberek maradunk. Csupán rálátunk belső összefüggéseinkre.

  1. Mi történik a velem kapcsolatos információkkal?

Az ülés alatti feljegyzések, elhangzottak bizalmasak és személyesek. Ezeket nem adhatjuk ki harmadik fél részére, mivel praxisunkra is vonatkozik a titoktartási törvény. Sem a kívülállók, sem a közeli barátok, családtagok, rokonok, de még a kliens orvosa sem kap engedélyt a betekintésre a kliens írásos beleegyezése nélkül. Ez alól csak a jogi eljárások képeznek kivételt.

Tudományos jellegű munkánkat olykor szükséges megörökíteni, így előfordulhat, hogy digitálisan rögzítve lesz az ülés, de csak a kliens írásos beleegyezésével. Az ilyen anyagokat szakmabeli célokra használjuk fel, de kérésre nevet, helyszínt és időpontokat megváltoztathatunk, ezzel őrizvén kliensünk anonimitását.

  1. Nem hiszem, hogy tudok meditálni!

Minden ember napjában többször átmegy természetes úton a meditációhoz hasonló folyamaton, így senkinek nincs oka azt gondolni, hogy nem lehet nála előidézni.

  1. Milyen érzés meditációban lenni?

Ebben a mély állapotban a kliens racionális elméje aktív marad, miközben a tudatalatti elmével dolgozunk a problémák megoldásán. Végig tud magáról az illető, emlékszik a történtekre, mikor az ülés végén kinyitja a szemét. A meditáció élménye egy nagyon kellemes, megnyugtató élmény, hasonló ahhoz, mikor ledőlünk a kanapéra, és kezdünk elszenderedni, de még nem alszunk.

Tehát tudatosságod nem veszted el, nincs öntudatlanság, eszméletvesztés. Tudsz magadról, elméd aktív, gondolataidat tudod kontrollálni, érzékeled a külvilág ingereit, és kommunikálni tudsz a terapeutával.

Érezhetsz néhány egyedülálló dolgot is: kezeid, lábaid ólomnehézzé válnak, bizsergést érezhetsz az ujjaidban, vagy lebegésszerű könnyedséget érzel, módosul az időérzékelése. Az idő sokkal rövidebbnek, vagy sokkal hosszabbnak tűnik számodra a valóstól.

  1. Miért hatásos?

Meditáció alatt lehetőség nyílik arra, hogy negatív emlékeinket, berögződéseinket, fájdalmainkat, minket nem szolgáló mintáinkat lecseréljük számunkra hasznosakra.

Időbe telik azonban, hogy eloszlassuk, megszüntessük vagy megváltoztassuk beidegződött szokásainkat, ezért nem szabad elkeseredni, ha nincs azonnali eredmény vagy látható változás.

A tudatalatti elme mindeközben folyamatosan dolgozik az új információkon és lépésről-lépésre építi be sajátként.

Ha elkezded felhasználni mindennapjaidban azokat a principiális elveket, melyeket  kaptál, változások indulnak el benned és a világodban, majd végérvényessé és kizárólagossá válnak.

  1. Hogyan tudom segíteni a kezelés folyamatát?

Fontos megemlítened a segítőnek az érzéseid, benyomásaid, véleményed az ülés után, akármennyire is alaptalannak, helytelennek vagy ésszerűtlennek tűnnek számodra. Ha valamilyen okból kifolyólag úgy döntenél, hogy nem akarod a találkozásokat folytatni, szólj, mond el az okát. Fontos, hogy jeleket adj, amiből ő le tud vonni következtetéseket. Ezeknek nagy jelentőségük van abban, hogy meg tudjuk érteni belső konfliktusainkat és hozzájáruljanak az ülések sikerességéhez.